Проблеми Южноукраїнська та ЮУ АЕС

ЩО БЕРЕШ – ЗА ТЕ І ПЛАТИШ

саме такого висновку дійшла комісія виконкому, що працювала
над дослідженням причини боргу КП ТВКГ до ВП ЮУ АЕС
ДП НАЕК «Енергоатом» за спожиті комунальні послуги

Комісія переконана, що банкрутство, в якому опинилось КП ТВКГ, це з великою мірою вірогідності штучно створений процес аби це надважливе підприємство для всієї громади міста хтось мав надалі забрати за вказані борги в іншу форму власності, від якої нічого, окрім стрімкого зростання тарифу, містянам очікувати не варто.  
     

Сьогодні твоє, це те, що ти зумів відстояти. Ось саме за таких міркувань і діяла вказана комісія, де відповідальні працівники виконкому, депутати міської ради, керівники комунального підприємства та представники його колективу після візиту в «Енергоатом» та за результатом консультативної зустрічі з його Президентом Недашковським Ю.О. на майданчику ЮУ АЕС 21.04.2017 року склали акт, висновками якого інформують міську раду для прийняття відповідального рішення.

 

 

Одночасно вказані висновки направлені до «Енергоатому» для отримання їх позиції до запропонованих дій та гарантій в досягненні беззбиткової роботи КП ТВКГ в нових умовах, які чітко окреслені на державному рівні в її нових цінових та нормативно-розрахункових вимогах до умов постачання і споживання комунальних та інших публічних послуг.
     

При виході на остаточну редакцію попередніх домовленостей по виводу КП ТВКГ з стану банкрутства в гарантіях способу без боргових розрахунків міста за отримані комунальні послуги від ВП ЮУ АЕС ДП НАЕК «Енергоатом» на що безкомпромісне наполягає керівництво енергетичної компанії виробника цих послуг, буде оприлюднене проект відповідного рішення міської ради для його наступного прийняття.

Потрібно зауважити, що комунальні підприємства засновані на власності територіальної громади міста підпорядковані, підзвітні і підконтрольні органам місцевого самоврядування. Тому, як і раніше, будь-яке рішення, що стосується майнового чи фінансового забезпечення цих підприємств, розглядається виключно на рівні рішення міської ради.

                         

    Виконком міської ради

    Далі акт попереднього дослідження.

 

21.04.2017 року

АКТ
обґрунтованого висновку щодо шляху виходу 
на оптимальне вирішення проблеми
банкрутства КП ТВКГ

Вимушений компроміс або шлях
до втрати важливого чинника
соціального захисту тарифів на 
комунальні послуги в місті

І.  Ігнорування вимог Уряду України, інші причини та їх наслідки

Станом на 2015 рік КП ТВКГ вже мало понад річний термін періодичних арештів його розрахункових рахунків від ВП ЮУ АЕС та похідну неможливість використовувати амортизаційне джерело його основних засобів, як важливий інструмент інвестиційного проведення робіт з ресурсного збереження, енергоефективності, енергозбереження та потрібної модернізації на мережах і об’єктах цього важливого в соціальному середовищі міста комунального підприємства його територіальної громади.

В додаток до цього, попередньо (2012 -2014рр.) в КП ТВКГ було документально зафіксовано ресурсні втрати та енергетичні резерви для його беззбиткової роботи,  було напрацьовано низку заходів виходу з поля збиткової роботи цього важливого підприємства для соціального середовища міста.

Окрім викладеного, обіцяне в 2012 році поновлення роботи приладів обліку комунального ресурсу споживання в житлових будинках міста від його керівництва того періоду не було реалізоване, як і не було реалізоване  прийняте Южноукраїнською міською радою рішення від 31.01.2013 № 829 «Про внесення доповнення до Програми реформування і розвитку житлово-комунального господарства міста Южноукраїнська на 2010-2014 роки, затвердженої рішенням Южноукраїнської міської ради від 15.04.2010 № 1269», зокрема, щодо диспетчеризації систем тепловодоспоживання житлових будинків з влаштуванням центральної диспетчерської в ТРП–1, в тому числі розробка та експертиза проектно-кошторисної документації.

Цілком зрозуміло, що вимоги постанови Кабінету Міністрів України  від 27.10.1995 № 947 «Про програму поетапного оснащення наявного житлового фонду засобами обліку та регулювання споживання води і теплової енергії на 1996-2007 роки», які початково вже були виконані станом на початок 2005 року на рівні 100%-го охоплення житлових будинків міста вказаним інструментальним обліком,  де було влаштовано метрологічну лабораторію по обслуговуванню понад 40 тисяч абонентських приладів обліку питної води та водопроводу гарячого постачання води - теж не були враховані, як задавнену вимогу Уряду України.

Більше того, не виконувалась і можлива до реалізації вимога наступної постанови Кабінету Міністрів України  від 23.05.2012 №604 «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою "Облаштування багатоквартирних будинків сучасними засобами обліку і регулювання води та теплової енергії», де була реальна можливість скористатись, як коштами міського бюджету, так і коштами з «Загальнодержавної програми реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2009-2014 роки». Вказані вище можливості були безповоротно упущені, борг за отримані від АЕС комунальні послуги продовжував зростати.

До цього додалась вже вказана вище формальна в приватних руках метрологія, низка проектних та виконавських упущень і порушень з періоду будівництва цих мереж та об’єктів, а також від цього теж похідні втрати, в першу чергу, теплового ресурсу теплопостачання міста посилене поверхневим розташуванням теплових мереж, що додатково з іншими вадами суто техніко-технологічного характеру додало ще до 4 мільйонів гривень щорічних збитків, які успадковані містом від їх попереднього власника - АЕС і які йому, наразі, випало приводити до нормованих вимог.

ІІ. Спроби впливати на наслідки без розуміння причини самої проблеми

Вказані втрати за їх природою від недосконалої роботи мереж і обладнання КП ТВКГ, за особливостями внутрішньобудинкових мереж та ще і недосконалості в роботі та нормативах НКРЕ КП призвели до того, що частку названої заборгованості в розмірі 50,9 млн. грн. компенсував Державний бюджет України і 1,9 млн. грн. бюджет міста.

Відомі спроби підвищувати тариф на комунальні послуги без врахування потреби впливати на першопричини техніко-технологічних проблем, які і є в основі фінансових втрат підприємства.

ІІІ. Результат втручання міської ради в слабкі сторони роботи КП ТВКГ

З початку 2016 року, за рішенням Южноукраїнської міської ради від 31.03.2016 № 131 «Про затвердження міських програм, проектів, які долучаються до Програми соціально-економічного та культурного розвитку міста Южноукраїнська на 2016-2020 роки «МАЙБУТНЄ МІСТА БУДУЄМО РАЗОМ», затвердженої рішенням Южноукраїнської міської ради від 03.03.2016 №97», яким, зокрема, було затверджено Програму «Енергозбереження, енергоефективність, збереження ресурсів житлово-комунальної сфери послуг та контроль за їх якістю», відповідно до якої розпочаті роботи по оснащенню житлових будинків приладами обліку споживання теплової енергії та води на заміну відпрацьованих в «холостому» режимі приладів, які були встановлені в 2003 – 2004 роках і які з причини їх безхазяйності прийшли в непридатний стан.

Їх робота в поєднанні з обладнаною в 2016 році диспетчерською, яка була запланована до її пуску ще з січня 2013 року дозволили відразу бачити перевитрачання води і тепла по низці житлових будинків та об’єктах міста в суттєвих обсягах, які не враховуються нормативами тарифного регулювання від НКРЕ КП.

Саме це і стало причиною поточних боргів, які в свою чергу накопичувались і виросли в боргову проблему.

Характерно, що вказані вище втрати води і похідного водовідведення та  фінансові недонадходження на розрахункові рахунки КП ТВКГ, разом з понаднормативним споживанням теплової енергії, принаймні, по низці житлових будинків міста, яка теж не сплачується її споживачами, в поєднанні з недосконалим регулювання міжтарифних стосунків виробника комунальних послуг – АЕС і їх виконавця в сфері споживання – КП ТВКГ від НКРЕ КП, разом виливаються для КП ТВКГ в щорічний збиток на рівні 18 мільйонів гривень.

До них додамо ще до 4 млн. грн. теплових втрат суто техніко-технологічного характеру і отримаємо близько 22 млн. грн. фінансового резерву КП ТВКГ, з якого  15 – 18 млн. грн., це реально підйомна сума в її облікове зарахування на розрахункові рахунки комунального підприємства. Ці втрати і стали основою постійно зростаючого боргу КП ТВКГ, а фактично міста перед ДП НАЕК «Енергоатом».

З всього викладеного не важко зробити висновок – потрібно взяти під контроль ліквідацію причин наявних фінансових втрат об’єктивного характеру з причин техніко-технологічних та організаційно-технічних недосконалостей мереж та об’єктів КП ТВКГ та припинити позатарифне використання комунальних послуг.

Хочеш брати більше норми теплової енергії в своє споживання, то плати по факту її використання. Такий же підхід має бути і по воді. Якщо збережемо КП ТВКГ, то свою частку використання технологічного ланцюга комунальних послуг буде доступно контролювати і впливати на її належну роботу, економіку частки технологічного ланцюга цих же послуг від АЕС ми зможемо тільки бачити в ними доведених цінових показниках.

В частині послуг по воді і водовідведенню, регулювання цих послуг в показниках їх певних параметрів за новою постановою НКРЕ КП віднесено на рівень виконавчих комітетів міських рад. 

ІV. Вихід з цього скрутного становища є очевидним – або вимушений компроміс за попередньо напрацьованими позиціями «Енергоатому» і міста 21.04.2017 року, що буде викладено нижче, або шлях до втрати важливого чинника соціального захисту тарифів на комунальні  послуги – КП ТВКГ з числа об’єктів, що належать до власності територіальної громади Южноукраїнська

Виходячи з суто документального підтвердження фактів та обставин в роботі КП ТВКГ, регуляторної позиції міської ради в реалізації її спроможностей та можливостей її виконавчих органів впливати на мінімізацію боргових втрат, комісія, яка працювала на виконання доручення міського голови та протокольних доручень від нарад, які відбувались за участю представників самоврядування міста і ДП НАЕК «Енергоатом», комісія виконкому дійшла наступних висновків:

  • Потрібно йти на компромісне рішення, яке попередньо узгоджене на консультативній зустрічі керівництва ДП НАЕК «Енергоатом», ВП ЮУ АЕС, з однієї сторони, та керівництва самоврядування міста і КП ТВКГ, з іншої, де 21.04.2017 р. на майданчику ВП ЮУ АЕС було домовлено, що наявний процес банкрутства КП ТВКГ можливо і потрібно зупинити на основі суто пріоритетних дій, в першу чергу від рішення міської ради, як основного органу, якому підпорядковане, підзвітне і підконтрольне КП ТВКГ згідно Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
  • Основною вимогою ДП НАЕК «Енергоатом» є гарантія відповідального за роботу КП ТВКГ органу в його щомісячній роботі по наданню комунальних послуг місту без поточної заборгованості.
  • Є також вимога ДП НАЕК «Енергоатом» в гарантії відповідального за роботу КП ТВКГ органу в дотримання графіку погашення реструктуризованих боргів минулих періодів за чинними договорами. 
  • Має місце їх вимога відразу після досягнення угоди про припинення банкрутства КП ТВКГ включити в реалізацію інвестиційне використання підприємством коштів з амортизації його основних засобів.
  • ДП НАЕК «Енергоатом» ставить питання гарантії – Южноукраїнської міської ради – органу відповідального за роботу КП ТВКГ згідно Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» в тому, що наявні міські програми по обладнанню мереж та об’єктів засобами подолання наявних втрат води і  похідного водовідведення, які виливаються для КП ТВКГ в щорічний збиток на мільйони гривень в обліку фінансового недонадходження на розрахунковий рахунок КП ТВКГ разом з понаднормативним споживанням теплової енергії, принаймні, по низці житлових будинків та об’єктів міста, яке теж не сплачується її споживачами, інші втрати, які погіршують фінансовий стан підприємства мають отримати пріоритетний контроль їх планової реалізації та  гарантію їх фінансового забезпечення. 
  • ДП НАЕК «Енергоатом» також ставить питання невідкладного реагування органу відповідального за роботу КП ТВКГ на будь-які негаразди в розрахункових відносинах КП ТВКГ і АЕС, а за виникнення проблем, які виходять за межі компетенції цехових структур – КП ТВКГ і ВП ЮУ АЕС, питання розглядати, принаймні, на рівні юридичних осіб – ДП НАЕК «Енергоатом» і місцевого самоврядування міста Южноукраїнська в невідкладному порядку.
  • Понаднормативне споживання тепла в житлових будинках та об’єктах міста повинно бути припинено, або воно має сплачуватись його споживачем, підприємством, що надає цю послугу чи компенсуватись з міського бюджету, коли відсутня достатня кількість і якість рішень по врегулюванню цієї проблеми.
  • Виконавчий комітет міської ради в межах його компетенції встановлює тарифи беззбиткової роботи КП ТВКГ на постачання води питної та водовідведення.
  • Міська рада в обсязі її компетенції відповідально реагує на подолання цієї багаторічної проблеми згідно виключної компетенції депутатів міської ради, як її визначив Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» та до їх можливостей і обов’язків згідно їх громадянської позиції, як представників територіальної громади міста згідно Закону України «Про статус депутатів місцевих рад».
  • Міська рада виступає за вирішення форс-мажорних обставин в договірних стосунках  виключно на основі переговорів та компромісів. Заходи банкрутства мають виключатись особливо в спосіб, який має місце в цей час до КП ТВКГ.
  • Окремо розглядати проблеми забезпечення комунальними послугами МПЗ (мало поверхової забудови) індивідуальних будинків, які мають низку проблем в цих послугах, ще з часів проектування та реалізації проекту вказаного поселення від ВП ЮУ АЕС. Місто має допомагати їх вирішувати, але і АЕС не має бути в стороні.
  • Потрібно враховувати що і міська рада, і міські голови «Атомних» міст і комунальне підприємство неодноразово звертались в НКРЕ КП, в Мінрегіонбуд, в Кабінет Міністрів України, в Адміністрацію Президента України і наразі ми маємо нові Правила на Енергетичному ринку, нові Постанови НКРЕ КП, нові ціни на електричну енергію і на все це ми маємо і зважати і реагувати аби знайти оптимальне вирішення наявної проблеми в частині комунальних послуг, в частині прийнятого алгоритму взаємо сприйнятої роботи ВП ЮУ АЕС ДП НАЕК «Енергоатом» та органів місцевого самоврядування Южноукраїнська, комунальних підприємств, заснованих на власності його територіальної громади.
  • Розуміючи, що вирішення проблеми з КП ТВКГ на викладеній вище основі потребуватиме виключно повної мобілізації фінансових, кадрових та інших ресурсів, і що це може дещо призупинити вирішення окремих питань розвитку міста, комісія пропонує план заходів, які можуть компенсувати вимушений перерозподіл фінансових призначень, принаймні, по окремим напрямам благоустрою, ремонтно-відновлювальних робіт,  тощо.
  • Ми маємо доповісти громаді міста про відповідальне та єдино вірне рішення щодо викладеного питання, яке належить прийняти міській раді в межах її виключної компетенції.

   Як підсумок викладеного:

   - Місто, міська рада, її виконавчі органи та комунальні підприємства, засновані на власності його територіальної громади підійшли до потреби прийняття рішення щодо понад 10-ти річної проблеми – ліквідації першопричини боргів міста (КП ТВКГ) до ВП ЮУ АЕС ДП НАЕК «Енергоатом» за отримані комунальні послуги згідно розділів АКТу в частині, що його стосуються.

   - Міська рада має прийняти її рішення щодо компромісу в умовах мирової угоди, за якою буде припинено банкрутство КП ТВКГ, з однієї сторони, та буде гарантовано виконувати домовленості з ДП НАЕК «Енергоатом», як це викладено вище в частині, що стосується цього питання, з іншої.

 

       Підписи членів комісії

 

 

 




НА АЕС 21 КВІТНЯ ВІДБУЛАСЬ НАРАДА ЗА УЧАСТІ
ПРЕЗИДЕНТА ДП НАЕК «ЕНЕРГОАТОМ» Ю.О. НЕДАШКОВСЬКОГО
ТА МІСЬКОГО ГОЛОВИ ЮЖНОУКРАЇНСЬКА В.К. ПАРОКОННОГО
ВІДПОВІДНО І ПОСАДОВЦІВ КЕРІВНИЦТВА АЕС ТА КП ТВКГ

 

На протязі години було з’ясовано основні точки, за якими можливо вийти на мирову угоду щодо боргової тяжби АЕС і ТВКГ по комунальним послугам і перегорнути сторінку недовіри та судів.

 
  В кінцевому результаті вийшли на певний рівень порозуміння аби підписати мирову угоду на основі певних гарантій в розрахунках за спожиті комунальні послуги від міської ради та КП ТВКГ. 

 

Заступник міського голови Кольчак О.М.  

 
 
 

 




Дежавю по-південноукраїнськи

Єліанд Гоцуєнко, Надія Гоцуєнко
10 березня, «Дзеркало тижня. Україна» №9.

Прихід весни на Миколаївщину ознаменувався не тільки стартом нового сільськогосподарського сезону, першими виходами селян у поле, але й незвичною активністю представників місцевого атомного відомства. 

У містах і районах області, прилеглих до Південноукраїнського енергетичного комплексу, збирають людей на громадські слухання й круглі столи. Заходи присвячено обговоренню проекту "Завершення будівництва Ташлицької ГАЕС", оцінюванню її впливу на навколишнє середовище. Громадську думку готують до чергового підвищення рівня Олександрівського водосховища, цього разу до позначки 20,7 м (за балтійською системою).

Те, що відбувається, має достатньо підстав, щоб сприйматися як дежавю. Оскільки ще наприкінці 80-х років минулого століття як наслідок гігантоманії, що панувала в тодішніх московських високих кабінетах, було висунуто ідею будівництва на півдні України цілого каскаду з АЕС, ГЕС і ГАЕС зі створенням водосховища, яке забезпечить охолодження агрегатів енергетичного комплексу, хоча й поховає під водою унікальні куточки природи, археології, історичні пам'ятки українського козацтва. 

Але ці наміри наразилися на протести громадськості. Потужний екологічний рух, що народився в ті часи, істотно скорегував плани реалізації наміченого і стримав амбіції чиновників, завдяки чому вдалося зменшити втрати національних цінностей. Владі довелося відмовитися від найбільш одіозних намірів — масштаби одних об'єктів зменшити, а від інших і зовсім відмовитися. У результаті потужності ПУ АЕС і Ташлицької ГАЕС було обмежено.

Але навколо Олександрівського водосховища пристрасті вирували з невеликими перервами ще довго. Оскільки атомне відомство знаходило всілякі приводи, щоб нарощувати його обсяги. Тепер стихлі було емоції, схоже, можуть спалахнути з новою силою. Занадто вже розходяться в думках конфронтуючі сторони.

Далі — коротко про розбіжності. Спікери атомного відомства під час громадських слухань і в регіональних ЗМІ переконують місцевих жителів, що саме керівники й фахівці Південноукраїнського енергокомплексу є ініціаторами й гарантами регулювання стоку Південного Бугу по всьому руслу та басейну річки.

Наголошується, що атомники за допомогою координації зусиль багатьох організацій і відомств багато чого роблять у цьому напрямку й чимало досягли. Нібито вже за нинішнього обсягу (на позначці 16,0 м) Олександрівське водосховище виконує роль водного акумулятора. Але біда в тому, що запасів води, яка там збирається, недостатньо, і проблему її дефіциту треба вирішувати негайно.

Якщо підняти рівень водосховища до позначки 20,7 м, як це передбачено проектом "Завершення будівництва Ташлицької ГАЕС", тоді запасів води вистачить як для потреб енергетичного комплексу, так і для водогосподарчих потреб сільгоспвиробників. На останньому прибічники розширення водосховища особливо наголошують, стверджуючи, що необхідність підняти рівень Олександрівського водосховища, а отже затопити додаткові території, пов'язана насамперед з народногосподарськими потребами жителів Миколаївської області. 

Вони стверджують, що підйом рівня водосховища готується не внаслідок самодіяльності енергетиків. Дії ґрунтуються на проекті "Завершення будівництва Ташлицької ГАЕС", який "пройшов усі необхідні погодження й затвердження". Реалізація наміченого дасть змогу збільшити корисну місткість Олександрівського водосховища до 72,6 млн куб. м. При цьому запевняють, що водойма дозаповнюватиметься поетапно, в основному під час піку весняного водопілля.

Більша частина зібраної води використовуватиметься на водоспоживання господарств і населення області, забезпечивши до того ж повноводість Південного Бугу нижче від греблі водосховища. Його збільшені обсяги дозволять у період маловоддя істотно збільшити обсяги санітарних пропускань води, необхідних для оздоровлення русла річки.

Південний Буг до пуску Ташлицької ГАЭС В опонентів реалізації такого проекту, якими є низка установ і громадських організацій, щодо багатьох питань інша думка. Голова екологічної асоціації "Зелений світ" (м. Вознесенськ) Сергій Колесников вважає, що в ілюзорному "подарунку", який роблять жителям області автори проекту і ті, хто його підтримує в нинішньому вигляді, по суті, приховано подекуди підправлений помпезний проект радянських часів, реалізація якого буде згубною для довкілля, національних пам'яток природи, історії, археології.

Замість перевести енергокомплекс на замкнену систему технічного водопостачання, старий, давно заперечений громадськістю проект розчленували на кілька складників, і тепер кожен з них підносять як такий, що не тільки не завдасть шкоди, а й навіть буде сприятливим для довкілля.  Екологи й низка громадських організацій, однак, звертає увагу на те, як поступово, але неухильно, під тиском атомного відомства, збільшувалися обсяги Олександрівського водосховища, нарощувалася зарегульованість Південного Бугу.

З урахуванням вимог Водного кодексу екологічна експертиза допускала заповнення цього водосховища лише до рівня 8 м. Але потім цей рівень зріс до 14, 7 м, що забезпечує роботу двох агрегатів ГАЕС, і нині становить 16,0 м. А за пропонованим проектом його слід підняти ще більше ніж на 4 м. Це, стверджують активісти "Зеленого світу" й деяких інших громадських організацій, становить велику загрозу для річки і є прямим порушенням Водного кодексу, який для збереження гідрологічного й санітарного стану річок забороняє споруджувати в їхніх басейнах водосховища, загальний обсяг яких перевищує їхній стік у розрахунковий маловодний рік. 

А тим часом у Південному Бузі вже тепер, тобто до заповнення Олександрівського водосховища до нової позначки, межу допустимої зарегульованості стоку значно перевищено. І розрив між установленими законом нормами і реальним станом їх виконання лише збільшується, загрожуючи одній з найбільших річок країни подальшим обмілінням і засоленням.  За всієї різниці позицій сторін можливість компромісу залишається.

Представники атомного відомства, зокрема, визнають, як і їхні опоненти, що води в басейні, у тому числі в самому Південному Бузі, чимдалі меншає, дефіцит її загострюється, а відтак складна ситуація вимагає зважених, вивірених рішень, які забезпечили б як нормальну роботу енергетичного комплексу, так і охорону навколишнього середовища. Проглядається й іще низка точок дотику. Але діалог, який уможливить взаємоприйнятні рішення, має бути чесним і відвертим, без недомовок і перекручень.  Олександрівська ГЕС

Незалежні експерти, у тому числі місцеві, які добре орієнтуються в тому, що відбувається, ставлять багато запитань і далеко не завжди дістають на них чіткі відповіді. Представники атомного відомства під час громадських слухань подають справу так, ніби розширення Олександрівського водосховища, а отже затоплення ще частини території, попередньо віднесеної до Національного природного парку "Бузький Гард", здійснюється мало не виключно в інтересах сільського господарства, для розвитку зрошуваного землеробства.

Але ні для кого не секрет, що за нинішньої ситуації в системі землекористування сільгоспвиробникам поки що не до зрошення.  Справа в іншому. Розширюваному енергетичному комплексу (працюють два агрегати Ташлицької ГАЕС, будується третій, а за новим проектом мають звести ще три, при тому, що повністю не виключається реалізація давніх планів спорудити додаткові блоки АЕС) потрібне істотне збільшення охолоджувальної здатності Ташлицького водосховища, оскільки воно, особливо в літню пору, не забезпечує надійного охолодження агрегатів Південноукраїнського енергокомплексу.

Іноді, зізнаються атомники, "доводиться йти на збитки, виводячи агрегати Ташлицької ГАЕС у вимушений простій".  Ташлицьке водосховище, як і енергокомплекс загалом, потребує дедалі більшого підживлення свіжою водою. На березі Південного Бугу, зазначають екологи, поруч з існуючої насосною станцією, що здійснює підживлення Ташлицького ставка-охолоджувача, швидкими темпами споруджується установка значно більших розмірів і потужності. Громадські експерти губляться в здогадах — що це? Допустимий "резерв головнокомандування" для поліпшення температурного режиму Ташлицького водосховища для збільшення виробництва електроенергії — чи неприпустима з екологічного погляду реалізація задуму 80-х років, за яким потужна насосна станція мала забезпечувати "кругообіг" води між водоймою-охолоджувачем конденсаторів АЕС, гідроакумулюючою електростанцією і Південним Бугом? Острів Гардовий до заповнення.

Південноукраїнське дежавю спонукає багато що згадати, замислитися, порівняти. Тим більше що подібна активність енергетичного відомства проявляється не тільки на берегах Південного Бугу, а й на Дністрі, та й на Дніпрі теж. Де в потопаючій у боргах країні, з ледь живою економікою і чимдалі нужденнішим населенням беруться кошти (нехай позикові, але їх колись комусь доведеться віддавати з відсотками), зауважимо, не на реконструкцію чи модернізацію наявних об'єктів з метою підвищення їхньої ефективності, а на спорудження нових? При тому, що електроенергія в країні, на відміну від багато чого іншого, не в дефіциті навіть за вкрай низької ефективності її використання. Активізація енергетиків на будівельному фронті збігається із завершенням розроблення оновленої енергетичної стратегії до 2035 року. Один з головних пріоритетів документа, що готується, — зростання експорту електроенергії з України до країн ЄС.  Особливо охочим заробити в такий спосіб вільно конвертовану валюту незайве нагадати: витрачаються не тільки водні, земельні, а й екологічні ресурси, які далеко не завжди враховуються. І тому електроенергія обходиться країні і народу значно дорожче, ніж здається деяким зараженим відомчим егоїзмом чиновникам.