Южноукраїнська міська рада

Офіційне Інтернет-представництво

Правовий режим використання прибережної захисної смуги

02.11.2017
Управління екології, охорони навколишнього середовища та земельних відносин ЮМР

На сьогоднішній день  привабливими для використання є  землі поруч з  водними об’єктами.

Управління екології, охорони навколишнього середовища та земельних відносин Южноукраїнської міської ради пропонує звернути увагу на законодавчу базу, що регламентує статус прибережних територій та можливість їх використання, а саме забудови цих земель для проживання і для ведення господарської діяльності поблизу водних об’єктів, що особливо цікавить як громадян, так і суб’єктів господарювання.

Відповідно до  ст. 88 Водного кодексу України (ВКУ) і ст. 60 Земельного кодексу України (ЗКУ) з метою охорони поверхневих водних об’єктів від забруднення і засмічення та збереження їх водності, а також з метою захисту споруд від підтоплень під час паводків, забезпечення доступності прибережних територій для усіх без вийнятку громадян вздовж річок, морів і навколо озер, водосховищ та інших водойм виділяються земельні ділянки під прибережні захисні смуги.

Прибережні захисні смуги встановлюються по берегах річок та навколо водойм уздовж урізу води (у меженний період — період річного циклу, протягом якого спостерігається низька водність) шириною:

— для малих річок, струмків і потічків, а також ставків площею менше 3 гектарів — 25 метрів;

— для середніх річок, водосховищ на них та ставків площею більше 3 гектарів — 50 метрів;

— для великих річок, водосховищ на них та озер — 100 метрів.

У прибережних захисних смугах уздовж річок, навколо водойм та на островах забороняється (ст. 89 ВКУ і ст. 61 ЗКУ):

1) розорювання земель (крім підготовки ґрунту для залуження і залісення), а також садівництво та городництво;

2) зберігання та застосування пестицидів і добрив;

3) влаштування літніх таборів для худоби;

4) будівництво будь-яких споруд (крім гідротехнічних, навігаційного призначення, гідрометричних та лінійних), у тому числі баз відпочинку, дач, гаражів та стоянок автомобілів;

5) миття та обслуговування транспортних засобів і техніки;

6) влаштування звалищ сміття, гноєсховищ, накопичувачів рідких і твердих відходів виробництва, кладовищ, скотомогильників, полів фільтрації тощо.

Контроль за створенням  прибережних захисних смуг і водоохоронних зон, а також за додержанням режиму використання їх територій здійснюється місцевими органами виконавчої влади,  виконавчими комітетами місцевих рад і державними адміністраціями.

Відповідно до законодавства України передбачена відповідальність за пов’язані з незаконним будівництвом діяння безпосередньо в межах прибережних захисних смуг.  В залежності від тяжкості та характеру правопорушення чинним  законодавством передбачено:

 кримінальну відповідальність (ст. 236 Кримінального кодексу України (ККУ) «Порушення правил екологічної безпеки»), (ст.239 ККУ «Забруднення або псування земель»), ст. 239-2 ККУ «Незаконне заволодіння землями водного фонду в особливо великих розмірах»), ст. 252 ККУ «Умисне знищення або пошкодження територій, взятих під охорону держави, та об'єктів природно-заповідного фонду»);

 адміністративну відповідальність (ст.53 Кодексу України «Про адміністративні правопорушення», - «Порушення правил використання земель) ;

 цивільно-правову відповідальність.

 Санкція статей Кримінального кодексу України передбачає відповідальність аж до позбавлення волі строком на десять років в залежності від виду правопорушення. Адміністративна-правова відповідальність наступає відповідно до рішення компетентного контролюючого органу і передбачає накладення штрафу. Цивільно-правова відповідальність наступає при заподіянні шкоди (збитків) завданої внаслідок порушення вимог законодавства і стягується за рішенням суду. 

Враховуючи вищевикладене з метою збереження природоохоронного фонду, звертаємо увагу, що громадяни та суб’єкти господарювання зобов’язані дотримуватись вимог чинного законодавства України у сфері використання земельних ділянок в районі прибережних захисних смуг.