AA

Про нагальну потребу соціально захистити людей від тарифів на комунальні послуги, обсяг яких вони не споживають

Постанова КМУ №690 від 05.07.2019р. не дочасно та беззастережно запустила в дію не доопрацьоване рішення наказу Мінрегіонбуду №315 з перекладанням необліковних тарифних втрат від наданих комунальних послуг на споживачів, де переважна їх частка не має провини у вказаних втратах, що неминуче викличе збурення переважної частки населення України і мешканців Южнроукраїнська теж. Так в чому ж тут проблема?

З огляду на викладене відбудеться суттєве збільшення тарифу на комунальні послуги, від 100 до 500 і більше гривні в місяць за формулами названого наказу №315, де суми додаткового платежу в компенсацію крадіжок ляжуть на кожну родину. Вони будуть іншими в різні місяці в залежності від зміни обсягів чиїхось «крадіжок» «послуги води» в сфері надання комунальних послуг.

Міська рада, її виконавчі органи та колектив КП ТВКГ до кінця 2017 року протидіяли цій загрозі. Але бюджет Южноукраїнська 2018 року було прийнято під тиском популістські налаштованої групи депутатів так, що процес підготовки захисту громади міста було загальмовано. До цього долучились певні особи з за меж самоврядування міста і ми отримали провальний термін виведення КП ТВКГ в роботу без тарифно-господарських боргів на весь 2018 рік та поточний період цього року.

Внутрішні причини проблем. 11 січня 2019 року, секретарем міської ради, яка уникала свого звільнення, Дзюбенко Л.П. за клопотанням директора Департаменту інфраструктури міського господарства Валюшка С.Г. без заперечень начальника відділу кадрової роботи виконкому міської ради Босової Т.В. про призначення  на посаду директора КП ТВКГ Миськів О.О. в порушення чинних  вимог, воно відбулось. І вже через 18 днів після її призначення Миськів О.О. заявила – «Або міський бюджет нам виділяє 150 мільйонів гривень на підтримку, або ми йдемо на процедуру банкрутства»

Інакше як шантажем таку позицію назвати не можливо. На модернізацію цього підприємства міський бюджет тільки з 2016 року виділив 79,1 млн.. грн.. Держава додала свої 33,6 млн. грн. на потреби КП ТВКГ, разом 112,8 млн. грн.. Але його нинішнє керівництво ігнорує виконання програмних рішень міської ради 2016 – 2017 років на вихід роботи ТВКГ міста без боргів і втрат, що створює реальну загрозу необґрунтованого тарифного засягання на статки мешканців нашого міста.

Важливий факт. За рішенням загальних зборів територіальної громади міста за участі міського голови в 2017 році зокрема було визначено – «Завершити обладнання будинків міста приладами обліку комунальних послуг в поточному році, мешканці проти банкрутства КП ТВКГ та за бюджетну підтримку цього підприємства. Це рішення мешканців міста дорученням міського голови від 07.12.2017р. № 66-д було доведено депутатами міської ради в бюджетних заходах.

Але воно було проігноровано з гучними вигуками в сесійній залі при прийнятті бюджету 2018 року, де, зокрема, було проголошено – депутат Толкач А.П. – «такий бюджет, як ви нам пропонуєте, це велика афера», депутат Горностай С.В. – «повністю підтримую депутата Толкача А.П.» і сам далі сказав – «я не буду виділяти кошти на покриття тарифів, я за це голосувати не буду» і не проголосували і весь 2018 рік в так потрібній реформі ТВКГ міста став провальним.

А ще депутат Горностай С.В. ратував – «передайте надання послуг від КП ТВКГ до атомної станції, то тарифи зменшаться на 50%». І це нічого, що АЕС не бажає брати собі це підприємство, і що вони регулярно піднімають свою частку тарифу, де ці кошти поки що на себе бере бюджет міста аби не перекладати збільшені тарифи на мешканців міста. А ще Стулін А.М. теж популістські, всупереч нормі закону, пропонував не ставити прилади обліку комунальних послуг.

Що показове. Ще в 2018 році було декілька доручень міського голови в тарифний захист інтересів громади. Згідно Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» п.3, ст. 18 міський голова має право давати доручення депутатам, а у них є обов’язок інформувати міського голову про їх виконання. Так ніхто з депутатів, які виступили за відсторонення міського голови з посади в червні 2018 року не згадав, що саме вони не виконали вимогу Закону і тарифне не захистили людей, а далі робота міської ради була зупинена і всі мешканці знають про плачевні наслідки того горе керівництва містом.

Із за такої популістської позиції певного кола депутатів міської ради та окремих  посадовців, які самі нічого для людей не зробили, може постраждати все місто

Ми мали все, аби протидіяти зростанню тарифів на комунальні послуги, яке пов’язане з потребою перекривати тарифний недобір дохідної частини постачальника комунальних послуг за наявності існуючого в місті не санкціонованого відбору ресурсу цих послуг певним контингентом споживачів, (просто їх крадіжок). Наразі проігнорована можливість захистити людей набирає актуальності і це пов’язано з тим, що Уряд України форсує введення в дію наказу Мінрегіонбуду №315, де апріорі закладені рішення, які масово збурять населення країни безсиллям запропонованої ним протидії вказаним втратам, де це Відомство чомусь пропонує перекладати їх наявність на більшу частку мешканців, які не мають відношення до явних крадіжок ресурсу комунальних послуг.

Суть проблеми. Необліковні тарифні втрати комунальних послуг (їх крадіжки), в першу чергу води питної, води гарячого водопроводу, які за формульним розрахунком тягнуть тарифні втрати послуги водовідведення і частково теплопостачання відомі. По країні, це мільярди щорічного виміру цих втрат в доходах тарифних комунальних підприємств, що поставляють ці послуги в сферу їх споживання. Вище названа загроза перекладання цих втрат на людей. Причини.

Перша. Це відмінна від інших країн конструкція наших вітчизняних внутрішньо будинкових мереж багатоквартирних будинків, де відсутня можливість поставляти ці послуги через прилади їх обліку з етажних щитів розподілу, як це роблять постачальні організації електричної енергії. Лічильники води розташовані в квартирах, а там за допомогою магнітів та інших хитрощів крадуть ресурс цих послуг, наносять збитки їх постачальнику і провокують зростання тарифів.

Друга. Підприємства несуть збитки і прагнуть підвищити тариф не маючи засобів протидії цій масштабній проблемі або просто не бажають цим займатись. Мінрегіонбуд і Уряд пропонують щомісячно перекладати вартість вкрадених послуг на всіх мешканців замість того, щоб запропонувати механізми протидії вказаним крадіжкам ресурсу комунальних послуг. Наприклад. Латвія для подолання такої проблеми залучала її Академію наук. У нас вирішили “простіше” – за крадіжки в 20 – 35% квартир в середньо статистичному житловому будинку будуть компенсувати всі мешканці за будинковими приладами обліку.

Є приклад. Були спроби вирішити цю проблему на досвіді водоканалу в Тернополі через залучення однієї з провідних фірм Європи в комунальній телеметрії – «СЕНСУС». Але все закінчилось фіаско. Засоби сучасної телеметрії по досвіду їх застосування в розвинених країнах не мають прямої аналогії ефективності їх використання в «наших» реаліях.

З викладеного вище є декілька похідних, врегулювання яких може позитивно вплинути на покрокове оздоровлення економіки комунальних підприємств з одночасним виходом на обґрунтовані комунальні тарифи, де буде максимально враховано фактор соціальної справедливості. Ці похідні можуть бути дещо відмінними для різних міст і навіть їх районів в межах обслуговування того чи іншого комунального підприємства. Але досвід і пропозиції, які наведу далі, будуть корисними і для нашого міста, і для значної кількості інших міст країни.

В чому нам потрібна допомога з Центру? Наразі з отриманням зразка чинного типового договору з індивідуальним споживачем про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення  (з обслуговуванням внутрішньо-будинкових систем) від ПКМУ №690 від 05.07.2019р. ми нарешті можемо приступити до більш дієвої реалізації заходів мінімізації необліковних тарифних втрат комунальних послуг.

Але і процес перекладання цих втрат на непричетних осіб до несанкціонованого відбору комунальних послуг іншими, причетними особами, теж запускається в дію. А між ними має бути: Принаймні шість, сім місяців на проведення нової договірної кампанії. Цього регулятора нема, а він вкрай потрібен. Одночасно потрібна реалізація низки організаційно-технічних заходів рівня нових рішень проти названих  крадіжок, а чи є вони у всіх? В Южноукраїнську їх розробили ще в 2017 році.  

Ще одна проблема. Закон України «Про відновлення платоспроможності боржника та визнання його банкрутом» тільки в назві є вірним, а по суті з 21 жовтня 2019 року, наприклад водоканал Южноукраїнська (КП ТВКГ) «автоматично» стане банкрутом і ми не встигнемо провести реформування цього підприємства з його «соціалістичної» моделі господарювання на сучасний господарський розрахунок зі створенням нових умов роботи за конкуруючим фактором, що сумарно з низкою нових рішень має дати бажаний результат позитивного впливу на оздоровлення обґрунтованості тарифів на комунальні послуги замість реально існуючої загрози  збурення людей. 

Тому я звернувся в Офіс Президента України ще до початку роботи Верховної Ради України, і до початку дії Уряд України аби нас почули завчасно і законодавче надали Южноукраїнську допомогу, а через нас і багатьом містам України, які теж мають таку проблему. А саме –

Ми просимо відтермінувати (до 21.10.2019р.) у вказаному Законі початок дії визнання банкрутом тих підприємств, які самостійно, або за допомогою їх власників прагнуть забезпечити відновлення їх платоспроможності.

Обмежити передчасний старт дії вимог названого наказу Мінрегіонбуду №315 від набрання чинності ПКМУ №690 через введення в це рішення рекомендованих нових засобів, професійних засобів, якими не травмувати мешканців платежами за не спожиті ними комунальні послуги.

І в завершення. Комунальні ресурси споживання Южноукраїнськ отримує від ЮУ АЕС, далі вже місто їх опрацьовує та надає в сферу споживання. Якщо з тарифом на воду ми можемо погодитись після з’ясування певних меж досконалості водоочисних споруд АЕС, то теплова енергія від АЕС є постійним джерелом спірності і соціальної напруженості в місті.

Теплова енергія від АЕС по її суті дешева, міські мережі і об’єкти її споживання є реальним радіатором-охолоджувачем енергоблоків АЕС і це тепло має бути дешевим по суті його природи та як джерело соціальної компенсації ризику проживання поряд з АЕС так, як такий принцип прописує Закон України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку».

Потрібно враховувати, що на відмінність від реального енергоринку сучасних країн, де засобами розвитку їх АЕС є їхні інвестиційні програми з джерелами коштів від прибутків цих АЕС з впровадження досягнень новацій, інновацій та досягнень науково-технічного прогресу на їхніх електростанціях.

А в ДП НАЕК «Енергоатом» вимушено джерелами їх розвитку є тариф на електричну енергію та на вказану вище теплову енергію, які постійно дорожчають на відміну від цін на електричну енергію від АЕС в розвинених країнах, де вона дешевшає. Мабуть і  тут є питання для його вирішення? Є впевненість, що вітчизняні АЕС отримують належну підтримку в їх розвитку і це не буде відбуватись за рахунок мешканців, особливо міст, де вони розташовані.

Хоча побудова комунальних господарств в атомних містах принципово відмінна, та тепловий фактор в його зростаючій ціні є джерелом соціального подразника та приводом нікому не бажаних судових тяжб.

Тому і з такими аргументами я звернувся в офіс Президента України Зеленського В.О. та в Асоціацію міст України.  Допоможіть атомним містам та «Енергоатому» у вирішенні їх проблем. Нам теж не просто реформувати свою комунальну галузь з минулого в сьогодення, тому така допомога нам буде дуже доречна.

В попередні роки безрезультатно звертався і за вказаними адресами теж. Наразі є очікування людей новими рішеннями на їх користь. Доношу мешканцям Южноукраїнська переконання, що так воно і має бути.

Я також відвідав Миколаївське регіональне відділення Асоціації з пропозицією аби і на його рівні було відповідне звернення до депутатів Верховної Ради України від Миколаївщини в підтримку цього актуального звернення.

В пояснювальній записці до цього рішення зокрема вказується про декілька варіантів вирішення тарифної та загально боргової проблеми в ТВКГ міста, вони такі:

1. Визнання КП ТВКГ банкрутом, а мешканців Южноукраїнська заручниками не обґрунтованих тарифів з причин несанкціонованого відбору ресурсу комунальних послуг певним контингентом їх споживачів в місті. Це песимістичний варіант, коли нам не допоможуть з Центру і коли депутати не проголосують інші, 3-е або 4-е з далі наведених рішень.

2. Передача КП ТВКГ на баланс ВП ЮУ АЕС ДП НАЕК «Енергоатом». Це була пропозиція окремих депутатів, я їх назвав вище.

3. Ліквідація існуючого підприємства і на його базі створення нового підприємства заснованого на засадах господарського розрахунку.

4. Ліквідація існуючого підприємства і на його базі створення двох нових підприємств  заснованих на засадах господарського розрахунку та конкурентних засадах.

5. Інше рішення за ініціативою депутатів міської ради.

При цьому вкрай не бажаним є банкрутство КП ТВКГ, яке так прагнуть реалізувати гарячі голови певних депутатів і посадовців, бо від нього постраждає все місто.

Шановні Южноукраїнці! У складних проблем нема простих рішень. Я лаконічно виклав суть однієї з надважливих проблем міста і Вас, його мешканців. Виконком міської ради оприлюднив проект рішення, яким планується зберегти колектив КП ТВКГ, але через ліквідацію старої моделі устрою цього підприємства з одночасним переходом на нову, сучасну, де буде все спрямоване на роботу без боргів за обґрунтованими тарифами. Це рішення можливе за підтримки Держави, за доброї волі ВП ЮУ АЕС ДП НАЕК «Енергоатом» та звичайно за поміркованої позиції депутатів нашої міської ради.

 

           Міський голова   В. Пароконний

Читайте також